In deze stap staan wij stil bij jouw persoonlijke eigenschappen. Jouw persoonlijkheid bestaat uit een aantal min of meer stabiele eigenschappen. Je kunt ze niet zomaar veranderen. Ze horen echt bij jou. Persoonlijke eigenschappen bepalen de manier waarop jij je gedraagt. Als mensen je omschrijven als enthousiast, zorgzaam, doorzetter of onafhankelijk, dan beschrijven ze jouw persoonlijke eigenschappen.
Voor een verstandige loopbaankeuze is het belangrijk dat je een helder en realistisch beeld van jezelf hebt. Dat jij weet wat kenmerkend voor jou is. Als jij jezelf niet goed kent, niet weet wat kenmerkend voor jou is, kun jij niet bepalen wat wel en niet bij jou past.
Wij zijn vaak geneigd te denken dat wij onszelf goed kennen. Dat wij heel goed weten hoe wij in elkaar steken. Maar in de praktijk blijkt vaak dat wij dit toch best wel lastig vinden.
Oefening 3: ik ben….?
Ik ben…?
Vul 20 keer de onvoltooide zin aan ‘Ik ben…’. Denk niet te lang na, maar vul datgene in wat spontaan in je naar boven komt.
Als steun in de rug volgen hieronder enige typerende eigenschappen van mensen. Misschien herken je jezelf in een aantal eigenschappen. Vermeld deze dan ook op je lijst. Ga vervolgens na waarom jij deze eigenschappen op hebt geschreven.
Spontaan – vriendelijk – openhartig – humoristisch – optimistisch – vrolijk – gereserveerd – stug – gesloten – teruggetrokken – verlegen – pessimistisch – eerlijk – voorzichtig – tactisch – intuïtief rationeel – gevoelig – geduldig – lui – fantasierijk – nuchter – praktisch – theoretisch – stemmingsgevoelig – wilskrachtig – doorzetter – snel teleurgesteld – prikkelbaar – angstig – gespannen – zorgvuldig – gevoelig voor schoonheid – beschouwend – religieus – onrustig – bazig – afwachtend – initiatiefrijk – energiek – passief – sportief – geduldig – kwetsbaar – onverschillig – sociaal – avontuurlijk – genieter – gericht op winnen – evenwichtig – besluitvaardig – moedig – overwicht – flexibel – principieel – zelfstandig – bescheiden – servicegericht – leergierig – nieuwsgierig – op uiterlijk gericht – coöperatief.
Weet jij hoe anderen jou zien? Waarschijnlijk niet. Jij bent niet de enige die jou goed kent. Jouw omgeving ziet je vaak bezig, ervaart jouw persoonlijkheid, en heeft dus ook een visie op wie jij bent. Zij kijken met een andere blik naar jou dan jijzelf. Inzichten van anderen kunnen heel verhelderend en verfrissend zijn, maar ook een bevestiging van wat jij al dacht te weten over jezelf.
Oefening: ik ben volgens anderen
Laat de lijst met eigenschappen en jouw verhaal lezen aan 3 personen (familie en/of goede vriend(in)en). Vraag deze personen vervolgens of ze ook een lijst van 20 eigenschappen willen samenstellen, aangevuld met een kort commentaar.
Bespreek samen de lijst aangevuld met commentaar. Durf jezelf open te stellen voor de mening van anderen. Hoe zien anderen je? Hoe zie ik mijzelf? Ik weet dat het best wel eng is, maar je kunt er veel van leren.
Wat zijn je bevindingen na deze drie gesprekken? Welke nieuwe inzichten heeft het je opgeleverd? Noteer je antwoorden op de volgende pagina.